VAT — Value Added Tax

Содержание
  1. Ндс в европе
  2. VAT number — что это?
  3. Возврат НДС в Европе
  4. Актуальные ставки налога на добавленную стоимость (VAT) в странах Европы (обновлено по состоянию на 01.05.2018, регулярно обновляется)
  5. Value Added Tax (Definition, Formula) | VAT Calculation with Examples
  6. Calculation of Value Added Tax
  7. Example #1
  8. Example#2
  9. Advantages
  10. Disadvantages
  11. Limitations
  12. Conclusion
  13. Recommended Articles
  14. Европейский налог на добавленную стоимость (VAT) при оказании услуг
  15. Регулирование VAT в ЕС
  16. Налогоплательщики
  17. Налогооблагаемые операции
  18. Определение места оказания услуг для целей VAT
  19. Место оказания услуг B2B
  20. Место оказания услуг B2C
  21. Практические примеры
  22. 2. Правила исчисления и уплаты VAT (услуги B2B)
  23. Value Added Tax in Russia
  24. Buyer’s Place of Economic Activity in Russia
  25. Services and Goods Exempt from VAT
  26. Input and Output VAT, Tax Deductions
  27. Liability to Ensure Trading Partner Acts in Good Faith
  28. What is VAT? — Taxation and Customs Union — European Commission
  29. Value added tax is
  30. Why do all EU countries use VAT?
  31. How is it charged?
  32. VAT rates
  33. What is the Commission’s role in application of the EU VAT system?
  34. How do the EU countries apply VAT?
  35. Can the Commission intervene in specific cases of application of VAT Directive?

Ндс в европе

VAT - Value Added Tax

Мы часто сталкиваемся с вопросами про ставки НДС в странах Европе и по их применению, поэтому мы свели всю информацию в общую таблицу. При этом следует различать НДС в странах, входящих в ЕС, и НДС в остальных европейских странах.

Разница заключается в том, что законодательство по НДС в странах Евросоюза должен быть гармонизирован с Директивой ЕС по НДС 2006/112/EC От 28.11.2006. Данная директива строится на следующих принципах:

  • налогом на добавленную стоимость облагаются операции с участием плательщика НДС на территории страны члена ЕС, а также импорт товаров на территорию ЕС. Импорт товаров из страны-члена ЕС в другую страну-член ЕС облагается НДС в стране, где этот товар будет использован;
  • местом поставки товара при продажах внутри ЕС признается страна, где находится покупатель товара. При поставке из стран, не входящих в ЕС, НДС по импорту взимается в стране, где произошла таможенная очистка и выпуск товара в свободное обращение;
  • момент возникновения обязанности по начислению НДС — момент, когда покупатель фактически получил товар или услуги. Момент выпуска коммерческого инвойса от поставщика не считается таким моментом;
  • ставка НДС в странах Евросоюза должна быть не менее 15% и не имеет ограничения по максимуму. В настоящий момент минимальная ставка НДС в Евросоюзе — в Люксембурге (17%), а максимальная — в Венгрии (27%). При этом страны могут иметь 2 специальные пониженные ставки VAT для ограниченного перечня товаров и услуг, перечисленных в Директиве, и минимальная из них должна быть не менее 5%, исключения по этому пункту действуют только для Испании, Италии и Люксембурга;
  • Директива предусматривает случаи, при которых определенные типы товаров и услуг полностью освобождаются от НДС. По умолчанию любой экспорт из страны ЕС независимо от места назначения подлежит возврату ранее уплаченного НДС в связи с производством товаров, отправленных на экспорт;
  • возмещение НДС в ЕС — наиболее объемный пункт Директивы, который предусматривает возможность возместить в стране регистрации НДС, который был оплачен в другой стране-члене ЕС;
  • дистанционная продажа из ЕС через интернет или каталог облагается НДС в стране, откуда отправляется товар. При этом если такие продажи в определенную страну достигают установленного этой страной лимита, то возникает необходимость зарегистрироваться плательщиком VAT в этой стране. Например, в Бельгии такой лимит — 35,000 евро. Если объем дистанционный продаж в Бельгию превышает этот лимит, то компания-отправитель должна получить бельгийский номер VAT.

ЕС позволяет проверить номер VAT европейской компании. Это можно сделать через специальный сервис на официальном сайте ЕС, указан страну получения номера VAT и сам номер VAT.

VAT number — что это?

Value Added Tax Number — уникальный номер, который присваивается юридическому лицу при регистрации в качестве плательщика налога на добавленную стоимость. В странах ЕС начинается с двух букв-кода страны, остальные символы — цифры, причем в разных странах может быть разное количество цифр.

Возврат НДС в Европе

Зачесть или вернуть НДС в денежном виде могут не только юридические или физические лица, являющиеся резидентами стран ЕС, но и резиденты других стран.

Например, если юридическое лицо-резидент России проводило тренинг для своих сотрудников в Италии, то из общей оплаченной суммы поставщику услуг можно вернуть 22% (НДС в Италии).

Это не является сложной процедурой, и наша компания может помочь вам в возмещении уплаченного НДС.

Актуальные ставки налога на добавленную стоимость (VAT) в странах Европы (обновлено по состоянию на 01.05.2018, регулярно обновляется)

 
ФлагСтранаЧленство в ЕСОсновная ставка НДСПониженная ставка НДСМинимальный порог для регистрации в качестве плательщика НДС
АвстрияДа20%13%, 10%, 0%Годовой оборот от 30 000 EUR
Аландские островаНет0%НетНет
АлбанияНет20%0%Годовой оборот от 5 000 000 леков (40 000 EUR)
АндорраНет4,5%9,5%, 1%, 0%Обязательная регистрация
БелоруссияНет20%10%, 0%Добровольная регистрация
БельгияДа21%12%, 6%, 0%Обязательная регистрация, но при дистанционных продажах порог в 35 000 EUR
БолгарияДа20%9%, 0%Годовой оборот от 50 000 болгарских лев (25 500 EUR), но для некоторых видов деятельности другие пороговые значения
Босния и ГерцеговинаНет17%0%Годовой оборот от 50 000 конвертируемых марок (27 000 EUR)
ВеликобританияДа20%5%, 0%Годовой оборот от 83 000 фунтов стерлингов (95 000 EUR)
ВенгрияДа27%18%, 5%, 0%Обязательная регистрация кроме дистанционных продаж
ГерманияДа19%7%, 0%Оборот за предыдущий год — от 17 500 EUR и ожидаемый оборот за текущий год — от 50 000 EUR
ГернсиНет0%НетНет
ГибралтарНет0%НетНет
ГрецияДа24%13%, 6%, 0%Годовой оборот от 10 000 EUR
ДанияДа25%0%Годовой оборот от 50 000 датских крон (6 700 EUR)
ДжерсиНет5%0%Годовой оборот от 300 000 фунтов стерлингов (343 000 EUR)
ИрландияДа23%13,5%, 9%, 4,8%, 0%Годовой оборот от 75 000 EUR, из которых 90% — оборот от торговой деятельности; в остальных случаях порог для регистрации — 37 500 EUR
ИсландияНет24%11%, 0%Обязательная регистрация
ИспанияДа21%10%, 4%, 0%Обязательная регистрация
ИталияДа22%10%, 5%, 4%, 0%Обязательная регистрация
КипрДа19%9%, 5%, 0%Годовой оборот от 15 600 EUR
ЛатвияДа21%12%, 5%, 0%Годовой оборот от 50 000 EUR
ЛитваДа21%9%, 5%, 0%Годовой оборот от 45 000 EUR
ЛихтенштейнНет8%3,8%, 2,5%, 0%Годовой оборот от 100 000 франков (86 700 EUR)
ЛюксембургДа17%14%, 8%, 3%, 0%Обязательная регистрация
МакедонияНет18%НетГодовой оборот от 1 000 000 денари (16 600 EUR)
МальтаДа18%7%, 5%, 0%Обязательная регистрация
МолдавияНет20%8%, 0%Годовой оборот от 600 000 лей (30 300 EUR)
МонакоНет20%10%, 5,5%, 2,1%, 0%Обязательная регистрация
НидерландыДа21%6%, 0%Обязательная регистрация
НорвегияНет25%15%, 12%, 0%Годовой оборот от 50 000 норвежских крон (5 300 EUR)
Остров МэнНет20%5%, 0%Годовой оборот от 82,000 фунтов стерлингов (94 000 EUR)
ПольшаДа23%8%, 5%, 0%Годовой оборот от 200 000 злотых (46 700 EUR)
ПортугалияДа23%13%, 6%, 0%Обязательная регистрация
РоссияНет18%10%, 0%Добровольная регистрация
РумынияДа19%9%, 5%, 0%Годовой оборот от 65 000 EUR
Сан-МариноНет0%НетНет
СербияНет20%10%, 0%Годовой оборот от 8,000,000 динаров (67 800 EUR)
СловакияДа20%10%, 0%Годовой оборот от 49 790 EUR
СловенияДа22%9,5%, 0%Годовой оборот от 50 000 EUR
УкраинаНет20%7%, 0%Годовой оборот от 1 000 000 гривен (32 200 EUR)
Фарерские островаНет25%0%Годовой оборот от 30 000 датских крон (4 000 EUR)
ФинляндияДа24%14%, 10%, 0%Годовой оборот от 10 000 EUR
ФранцияДа20%10%, 5,5%, 2,1%, 0%Обязательная регистрация
ХорватияДа25%13%, 5%, 0%Годовой оборот от 230 000 кун (31 200 EUR)
ЧерногорияНет19%7%, 0%Годовой оборот от 18 000 EUR
ЧехияДа21%15%, 10%, 0%Годовой оборот от 1 000 000 чешских крон (39 000 EUR)
ШвейцарияНет7,7%3,7%, 2,5%, 0%Годовой оборот от 100 000 франков (86 700 EUR)
ШвецияДа25%12%, 6%, 0%Обязательная регистрация
ЭстонияДа20%9%, 0%Годовой оборот от 16 000 EUR

Чтобы получить консультацию по возмещению НДС в Европе, регистрации и получению номера VAT в ЕС, обратитесь в компанию «Нимандс» по телефону +7 495 960 9672, напишите нам на электронную почту orders@niemands.ru или заполните онлайн-форму.

Источник: https://niemands.ru/press-centr/articles/nds-v-evrope

Value Added Tax (Definition, Formula) | VAT Calculation with Examples

VAT - Value Added Tax

Value-added tax (VAT) is an indirect tax which is charged at the time of consumption of goods and services and is levied when a value has been added over various stages of production/ distribution right from the purchase of raw materials till the final products are sold to the retail consumers.

The VAT is levied on the cost of the products at each stage, and its full burden is borne only by the final consumer since the producer of the product or supply chain distribution members can take the credit of VAT paid by them. (i.e.) until the purchaser is not the end-user, the goods procured is the cost to the business, and the tax paid on those purchases can be reduced from the tax they charge on their customers.

It is levied based according to the consumption of goods and rather than the income of the consumers.

Calculation of Value Added Tax

VAT to be paid to Government = Output VAT – Input VAT

  • Output VAT = It is a tax charged on the sale of goods. It is charged on the selling price of the goods.
  • Input VAT = It is the tax paid on the purchase of goods. It is paid at the cost price of the goods.

Example #1

Theo is a chocolate manufactured and sold in the US. The US has a 10% Value added tax.

  • Theo’s Manufacturer procures the raw material at the cost of $10, plus VAT of $1 – payable to the US government. The total price paid is $11.
  • The Manufacturer sells Theo to a retailer for $20 plus a VAT of $2 totals to $22. However, the Manufacturer pays only $1 to the US government as that is the total VAT to be paid at this point because the output VAT $2 is reduced by the input VAT of $1 paid during the procurement of raw materials. $1 paid represents the VAT on value addition made in the cost price of $10 ($20 – $10)
  • The retailer then sells Theo to the end consumer for $30 plus a VAT of $3 totals to $33. The retailer pays $1 to the US government (Output VAT $3 reduced by the input VAT paid to Manufacturer $2). $1 paid represents the VAT on value addition made in the cost price of $10. ($30 -$20)

Example#2

Polo is a branded shirt in the US. The Rate of VAT/ sales tax in the US is 10%.

Popular Course in this categoryAll in One Financial Analyst Bundle (250+ Courses, 40+ Projects)
4.9 (1,067 ratings) 250+ Courses | 40+ Projects | 1000+ Hours | Full Lifetime Access | Certificate of Completion

Without Any Tax:

The Manufacturer of Polo spends $20 in raw material to manufacture the shirt, then the same is sold to a retailer for $30, and the retailer then finally sells the shirt to the end consumer for $40.

With Sales Tax:

With the above example, the input cost for the Manufacturer will be $20. The same would be sold to a retailer at the price of $30, and the final price charged to consumers is $44 (Cost price 40 plus VAT @10 % is $4, so totals to $44). In this consumer pays Sales tax of $4. The retailer collects the tax from the consumer and pays it to the government.

With VAT:

With the above example, the Manufacturer will pay $22 for raw material ($20 cost plus $2 VAT), the Manufacturer will take $2 VAT paid as input credit. The same would be been sold to retailer by manufacturer at the price of $33 (Cost price + valued-added = $20+ $10 = $30 plus VAT @10 % is $3 so totals to $33).

Here the manufacturer pays $1 to the government ($3 output VAT – $2 input VAT) and the final price charged to consumer is $44 (Cost price + valued-added = $30+ $10 = $40 plus VAT @10 % is $4 so totals to $44). Here the retailer will pay $1 to the government ($4 output VAT – $3 input VAT).

Though tax is collected at various stages, the end consumer bears the full tax of $4.

So both in VAT/sales tax, the tax amount remains the same, and it is borne only by the end consumer, but the preference is given to VAT since it is levied at every stage and every participant in the mechanism acts a tax collector for the government and tax evasion is minimal in it. It is more sophisticated than the sales tax.

Advantages

  • Revenue to the government under the VAT system will be constant as it is a consumption-based tax.
  • It ensures better tax compliance and tax evasion is reduced to the extent possible due to its catch up effect.
  • Revenue earned by the government via VAT is huge, as it is a low tax rate that is applied to the consumption of goods.
  • The VAT can be monitored and administered more efficiently compared to other taxes prevailing.
  • It is considered as a neutral tax as it levied on all types of business.
  • Its laws and rules are very transparent, and the tax is collected over various stages in smaller parts.
  • This tax is levied on the value-added on each stage and not on the total price, so there is no cascading effect.
  • There are the number of taxpayers under this system as it is levied on various stages, and all the end consumers pay the tax on consumption irrespective of their income.
  • The advantage to the government is that even for the goods which remaining in stock either with the distributor or retailer, the government receives part of the tax.

Disadvantages

  • The VAT is a little complicated as the identification of value-added in each stage is not an easy job.
  • Its implementation across the billing system can be expensive.
  • It can be considered effective only when the end consumers are aware of the tax system; otherwise, tax evasion is possible.
  • The Manufacturer and distributors have to pay tax in advance as the payment of tax cannot be postponed till the goods are sold to end-users.
  • End consumer doesn’t gain or lose anything in the VAT system as there is no credit for them.
  • Since VAT is a tax on the expense, this tax is regressive in nature, and it affects the poor more than rich as they spend more proportion of their income.

Limitations

As VAT is a consumption-based tax, it is an additional burden to the end consumers. This tax is added to the price of the products, and the end consumer cannot avail of any credit or set off for the VAT paid by them. Therefore, it may affect the consumption pattern of the consumers, and demand & supply for the goods may vary.

Though it contributes revenue to the government, it may reduce the purchasing power of the consumer, and it can cause revenue loss to the economy as a whole. Tax will be considered as inefficient if the revenue lost because of the shift in demand is more than the revenue gained by the government by levying VAT.

It is also known as a deadweight loss.

Conclusion

VAT is one of the most effective tax systems. In underdeveloped and developing countries, it makes significant revenue contributions to the government as it is in the form of consumption tax. In the VAT, tax evasion can be avoided, un sales tax, where it is easy to fiddle with. It brings a balanced tax system in the country. It also ensures fairness and uniformity in the process.

This article has been a guide to what is Value Added Tax and its definition. Here we provide you the formula to calculate VAT along with examples, advantages, and disadvantages. You can learn more about fixed income from following articles –

Источник: https://www.wallstreetmojo.com/value-added-tax-vat/

Европейский налог на добавленную стоимость (VAT) при оказании услуг

VAT - Value Added Tax

Value Added Tax (VAT) – налог на добавленную стоимость (НДС) – это широко применяемая в различных странах форма налогообложения добавленной в ходе производства и распределения стоимости продукта или услуги.

Сумма налога, вырученная производителем (продавцом) уплачивается в бюджет, но за вычетом сумм налога, включенного в цены купленных им ранее товаров или услуг.

НДС является косвенным налогом, поскольку сумма налога включается в стоимость товара (услуги) и выплачивается при покупке потребителем продавцу, который, в свою очередь, уплачивает налог государству.

Поскольку здесь и далее речь пойдет именно о налоге на добавленную стоимость в Европейском Союзе, для его обозначения будет употребляться аббревиатура “VAT” с целью отразить специфику европейского VAT по сравнению с подобными косвенными налогами (например, российским НДС).

С налогом на добавленную стоимость, взимаемым на пространстве Евросоюза, сталкивается большинство компаний, ведущих бизнес в странах ЕС, а также их партнеров (поставщиков, заказчиков, посредников) из других стран, включая Россию и СНГ.

При этом, иная, по сравнению с российской, терминология и правила администрирования европейского VAT, вызывает неизбежные трудности, которые в ряде случаев предпочтительнее разрешать с помощью европейских специалистов в области налогообложения и бухгалтерского учета.

Тем не менее, общие принципы взимания VAT при осуществлении распространенных типов коммерческих операций, могут быть поняты путем анализа норм соответствующих директив ЕС. В настоящей статье предлагается рассмотреть такие правила на примере операций по оказанию услуг.

Регулирование VAT в ЕС

На уровне Европейского Союза существует единое (надгосударственное) регулирование порядка установления и взимания данного налога. Базовым документом, регулирующим порядок налогообложения VAT в ЕС является Директива 2006/112/ЕС от 28 ноября 2006 г.

«Об общей системе налога на добавленную стоимость» (далее – Директива).

Данной Директивой определяются все ключевые элементы налогообложения VAT, за исключением налоговых ставок, которые устанавливаются каждым отдельным государством ЕС (в пределах, установленных Директивой) и некоторых других вопросов.

Налогоплательщики

В соответствии с п. 1 ст.

9 Директивы, лицом, подлежащим налогообложению VAT, признается «любое лицо, которое самостоятельно осуществляет в любом месте любой вид экономической деятельности, каковы бы ни были цели и результаты такой деятельности». Отсюда следует, что основным признаком, характеризующим налогооблагаемое лицо, является осуществление таким лицом экономической (предпринимательской) деятельности.

Другими словами, к налогоплательщикам VAT («налогооблагаемым лицам») относятся коммерческие компании, партнерства, физические лица – предприниматели. Не являются налогоплательщиками VAT лица, приобретающие товары или услуги для использования, не связанного с предпринимательской деятельностью. К ним, в большинстве случаев, относятся частные физические лица.

Регистрация по VAT (постановка на VAT учет) может быть обязательной (например, в Великобритании компания или партнерство обязаны зарегистрироваться по VAT, если порог оборота по проданным товарам/услугам превысил 85 000 фунтов за предыдущие 12 мес.; такой порог периодически пересматривается) или добровольной. Регистрация по VAT влечет обязанности компании вести учет и сдавать отчетность по VAT.

Налогооблагаемые операции

Для целей VAT выделяются 4 типа налогооблагаемых операций:

1) поставка товаров (supply of goods);

2) приобретение товаров в пределах Сообщества (intra-Community acquisition of goods);

3) оказание услуг (supply of services);

4) импорт товаров (importation of goods).

Услуги, оказываемые налогооблагаемыми лицами друг другу, называют «услугами B2B» (“business to business”). Услуги, оказываемые налогооблагаемыми лицами не налогооблагаемым лицам, называют «услугами B2C» (“business to consumer”). Для услуг B2B и услуг B2C установлены разные правила определения места их оказания.

Определение места оказания услуг для целей VAT

Когда речь идет об оказании услуг, местом налогообложения является то место, где эти услуги оказаны (место реализации данных услуг). Однако, чтобы определить, какая страна будет являться местом оказания услуги (а соответственно правила и условия начисления и уплаты VAT), необходимо установить:

  • вид (категорию) оказанной услуги;
  • местонахождение каждой из сторон;
  • предпринимательский статус заказчика (получателя) услуги – является ли он предпринимателем и налогоплательщиком VAT/НДС или нет.

Рассмотрим правила, установленные законодательством ЕС для определения места оказания услуг для целей VAT, обратив внимание на случаи трансграничного оказания услуг.

Место оказания услуг B2B

По общему правилу, услуги B2B, то есть услуги, оказываемые субъектами предпринимательской деятельности друг другу, облагаются VAT по месту нахождения заказчика (получателя) услуг.

Согласно ст. 44 Директивы, местом оказания услуг налогооблагаемому лицу является местонахождение данного лица (место, где учрежден/расположен бизнес данного лица), то есть заказчика услуг.

Однако, если такие услуги оказаны постоянному представительству налогооблагаемого лица, расположенному в месте, не являющемся его местонахождением, местом оказания услуг будет местонахождение постоянного представительства.

Место оказания услуг B2C

По общему правилу, услуги B2C, то есть услуги, оказываемые частным физическим лицам облагаются VAT по месту нахождения поставщика.

Согласно ст. 45 Директивы, место оказания услуг не налогооблагаемым лицам является место нахождения поставщика (место, где учрежден/расположен бизнес поставщика). Однако, если такие услуги оказываются постоянным представительством поставщика, расположенным в месте, не являющемся его местонахождением, местом оказания таких услуг будет являться местонахождение постоянного представительства.

Оба рассмотренных общих правила имеют ряд исключений, установленных Директивой. Например, услуги B2B (и B2C), связанные с недвижимым имуществом, облагаются по месту нахождения недвижимого имущества (ст. 47 Директивы).

Практические примеры

Рассмотрим несколько примеров, когда английская компания (private limited company) или партнерство с ограниченной ответственностью (limited liability partnership, LLP) оказывает консультационные (а равно юридические, бухгалтерские или аудиторские) услуги другим компаниям – как резидентам, так и нерезидентам ЕС.

Консультационный/юридические/бухгалтерские/аудиторские услуги, оказываемые английской компанией другим налогооблагаемым лицам, осуществляющим предпринимательскую деятельность (как резидентам, так и нерезидентам ЕС), относятся к услугам «B2B».

Для таких услуг действует общее правило ст. 44 Директивы, в соответствии с которым оказание услуг B2B облагается VAT по месту нахождения заказчика (получателя) услуг.

Стандартная ставка VAT в Великобритании (на 2018 год) составляет 20%. 

Пример 1. 
Поставщик услуг – английская компания, а получатель услуг – компания из другой страны ЕС.

Вариант А. Получатель услуг – компания ЕС (иная, чем английская) с номером VAT.

Например, на консультационные услуги, оказанные английской компанией для кипрской компании, начислению подлежит кипрский VAT (так как местонахождение получателя услуги – Кипр).

При этом VAT не включается в цену английским поставщиком услуги (в выставляемых получателю счетах (инвойсах) может делаться лишь пометка, содержащая VAT-номер контрагента и надпись «reverse charge», что будет указывать на обязанность получателя отчитаться по VAT у себя в стране). Другими словами, обязанность отчитаться по VAT в указанном случае возлагается на компанию – получателя услуги (при условии, что у нее имеется VAT- номер).

Получатель услуги исчисляет VAT по процедуре reverse charge («обратного начисления»).

Процедура reverse charge заключается в том, что заказчик услуги при подаче декларации по VAT (VAT Return) в своей стране ставит местный VAT к уплате и одновременно ставит такую же сумму VAT к вычету.

В результате получается ноль, то есть фактической уплаты налога по транзакции не происходит.

Однако, чтобы использовать такую возможность, получатель услуги должен являться “relevant business person”, то есть: во-первых, быть налогооблагаемым лицом в смысле ст.

9 Директивы; во-вторых, должен быть зарегистрирован по VAT (иметь номер VAT) в государстве-члене ЕС.

Получатель услуги должен предварительно сообщить поставщику свой индивидуальной идентификационный номер VAT, а поставщик – проверить действительность этого номера и связанной с ним информации о контрагенте.

Вариант Б. Получатель услуг – компания ЕС (иная, чем английская), но без номера VAT.

Если у получателя услуги (компании ЕС) нет VAT номера, то VAT должен быть включен в цену для получателя (счет должен выставляться с VAT) и уплачен поставщиком в своей стране (с возможностью дальнейшего вычета).

Пример 2.
И поставщик, и получатель услуг – английские компании с VAT-номером.

Если английская компания оказывает услуги другой английской компании, то VAT включается в цену (счета выставляются с VAT), и уплачивается поставщиком (с возможностью дальнейшего вычета).

Пример 3.
Поставщик услуг – английская компания, а получатель услуг – компания не из ЕС (например, российская, из стран СНГ и других стран мира, включая оффшорные юрисдикции).

Например, английская компания оказывает юридические услуги для российской компании (местом оказания услуг, согласно правилу ст. 44 Директивы, считается РФ), английский VAT не подлежит начислению (счета выставляются без VAT).

Иными словами, если получатель услуги – компания не из ЕС и не имеет VAT номера, то VAT не должен включаться в цену.

Однако, это возможно только, если данные отношения квалифицируются именно как B2B, то есть получатель услуги обязательно должен быть налогооблагаемым субъектом предпринимательской деятельности, чему должно иметься какое-либо подтверждение.

Поставщик может рассматривать заказчика, зарегистрированного за пределами ЕС, в качестве субъекта предпринимательской деятельности в случае:

— если поставщик получит от заказчика свидетельство (сертификат), выпущенное компетентным налоговым органом страны заказчика, в качестве подтверждения того, что заказчик осуществляет экономическую деятельность; или

— если заказчик не располагает таким свидетельством (сертификатом), но поставщику известен номер НДС, или схожий номер, присваиваемый заказчику в стране его регистрации и используемый для идентификации субъектов предпринимательской деятельности, или любое иное доказательство, демонстрирующее, что заказчик является предпринимателем, и при условии, что поставщик в разумной мере осуществил проверку достоверности информации, предоставленной заказчиком.

В остальных случаях, при отсутствии доказательства того, что получатель услуги (нерезидент ЕС) имеет в своей стране предпринимательский статус, транзакция будет отнесена к категории B2C, и местом налогообложения будет местонахождение поставщика.

Поэтому, если бизнес-статус получателя услуги не вполне ясен, то счета таким заказчикам (по умолчанию) выставляются с VAT, и налог уплачивается поставщиком в своей стране (с возможностью дальнейшего вычета).

Обобщим все вышесказанное в виде наглядной схемы и таблицы.

2. Правила исчисления и уплаты VAT (услуги B2B)

Поставщик услуг Заказчик (получатель) услуг Порядок налогообложения VAT
EC есть VAT номер Та же страна ЕС есть номер VAT  VAT включается в цену (счета выставляются с VAT). Уплачивается поставщиком по ставке своей страны (с возможностью дальнейшего вычета)
EC есть VAT номер Другая страна ЕС есть номер VAT VAT в цену не включается (счета выставляются без VAT). VAT фактически не уплачивается. По VAT отчитывается получатель услуги по ставке своей страны ЕС (механизм «reverse charge»).
EC есть VAT номер Другая страна ЕС нет номера VAT VAT включается в цену (счета выставляются с VAT). Уплачивается поставщиком по ставке своей страны (с возможностью дальнейшего вычета) 
не EC нет VAT номера EC есть номер VAT VAT фактически не уплачивается. По VAT отчитывается получатель услуги по ставке своей страны ЕС (механизм «reverse charge»).
EC есть VAT номер не EC нет номера VAT  VAT в цену не включается (счета выставляются без VAT)* *Только при условии подтвержденного предпринимательского статуса заказчика-нерезидента ЕС. В ином случае счета выставляются с VAT.

Примечание. Настоящая публикация составлена исключительно в справочных целях и не является налоговой, финансовой или юридической консультацией.

Источник: https://ru.uniwide.biz/articles/1286/

Value Added Tax in Russia

VAT - Value Added Tax

The rules for determining the place of supply of services for VAT purposes are given in article 148 of the Tax Code.

According to the place of supply rules, no Russian VAT is applied when services are considered to be performed (or goods sold) abroad.

According to the general rule, Russia is considered to be the place of supply of services if the party giving the service (performing works) operates in Russia (the seller’s place of economic activity is Russia). The law provides specific and formalistic criteria for determining when parties performing work are considered as being present in Russia.

Parties performing work (sellers) are deemed to be present in Russia when they meet any of the following criteria (art. 148 (2)):

• The seller is registered in Russia;• The seller’s foundation documents (charter) specify Russia as its  place of economic activity;•  Russia is the official seat of management or place of actual management;• The party performing work has a permanent establishment in Russia (if services are provided through this permanent establishment);

• An individual entrepreneur acting as a buyer resides in Russia.

However, there are several exceptions to this rule. The place of supply of services is deemed to be Russia in the following cases regardless of whether the party performing work operates in Russia:

•  Services directly related to immovable property in Russia (excluding aircraft, marine vessels and vessels for domestic navigation, space craft), e.g. construction, repair and maintenance, lease;

• Services related to movable assets located in Russia (including aircraft, marine vessels and vessels for domestic navigation), e.g. installation, assembly, processing, handling, repair and maintenance;

• Services performed in Russia in relation to culture, arts, education, fitness or tourism, leisure and sports;

• Transportation and related services in any of the cases below:

(a)  Services are provided by Russian companies, provided that the departure or destination points are located in Russia
(b) Services are provided by foreign companies, provided that both the departure and destination points are located in Russia

• When the place of economic activities of the buyer of services is located in Russia (applies only to a restricted list of services as detailed below)

Buyer’s Place of Economic Activity in Russia

Certain services as detailed below are considered to have been provided in Russia when the buyer is present in Russia (the buyer’s place of economic activity is Russia).

To determine the place of activity of a party performing work, the law provides specific and formalistic criteria for determining when a buyer should be considered as being present in Russia.

These criteria (as per below) are essentially the same as those used to determine the place of activity of a seller of services.

Buyers are deemed to be present in Russia when they meet any of the following criteria (art. 148 (4)1):

• The buyer is registered in Russia;• The buyer’s foundation documents specify Russia as its  place of economic activity;•  Russia is an official seat of management or place of actual management;• The buyer operates a permanent establishment in Russia (if services are provided through this permanent establishment);

•  The buyer is an individual residing in Russia.

However, the rules on buyer’s place of economic activity are only valid in relation to certain types of services as detailed in the law (art. 148 (4)1). These are:

•  Transfer of immaterial rights (patent, license, trademark, copyright, etc.

)• Services in consulting, law, accounting, audit, engineering, advertising, market research, data processing, research and development work• Development of software and databases•  Providing personnel (staffing) to a buyer of works at the buyer’s location•  Leasing of movable assets (except for land automotive vehicles)

• Transfer of emission reduction units under the Kyoto Protocol

The above list does not seem to provide for a broad treatment. The narrow treatment of the list is emphasized by further specification of engineering services and data processing services that can be included in the definition. However, services that are auxiliary to the main service follow the place of supply rules of the main service.

Services and Goods Exempt from VAT

Certain types of services and goods are exempt from VAT (arts. 149,150). These are presented in below table:

GOODS AND SERVICES EXEMPT FROM VAT• Rent of premises and apartments to foreign accredited representation offices (and branches) and their accredited foreign nationals (this exemption is extended to diplomatic representations and nationals from countries that extend the same treatment in their respective countries to Russian organizations)•  Public transport•  Rent of apartments•  Insurance•  Banking services•  Charity contributions•  Medical services, medicine and medical equipment (detailed list of exempted goods and services issued by the Russian Government).• Education services (non-commercial)•  Securities trade (with certain exceptions)•  Loans and interest on loans•  Repairs during warranty period when no additional payment is charged• Importation of certain technological equipment (detailed list issued by the Government; art. 150 (7))• Sale of shares (art. 149 (2-12))•  State duties and levies for licenses, registrations, etc., customs fees for storage• Culture and arts services (in certain cases)•  Sales of residential real estate (including shares of joint ownership)•  Sale of certain types of intellectual property rights

•  And others (arts. 149,150)

When an activity that is exempt from the tax requires a license then the exemption is valid only under the condition that the seller holds a valid license.

The tax exemptions are not valid in regards to the fees and commissions of agents or other commissioners.

Input and Output VAT, Tax Deductions

VAT is calculated and paid as the difference between output VAT (collected from clients) and input VAT (paid to suppliers). Input VAT is deducted from (or credited against) output VAT and the difference is remitted to the government. Special rules apply for the deduction of VAT depending on the nature of operations.

In order to deduct input VAT certain conditions must be met, (art.172(1)) as follows:

– goods (services) must have been acquired for transactions subject to VAT or for resale;– relevant VAT invoices have been received from suppliers;

– transactions are duly recorded in the company accounts (bookkeeping). Transactions are recorded in a company’s accounting on the basis of primary documents. Certificates of transfer, waybills, etc. are considered as such primary documents.

According to the general rule the payment of Input VAT is not a prerequisite for VAT deduction against output VAT. However, there is an exception to this rule in regards to certain transactions where the actual payment of VAT has been set as a prerequisite for deduction. This concerns, for example, deducting VAT paid on imported goods and cases of reverse charge VAT.

It is worth noting that taxpayers are not required to provide tax authorities with documents supporting the validity of input VAT deductions, except when tax authorities request such documents (Constitutional Court ruling N 266-О of 12.07.2006).

Liability to Ensure Trading Partner Acts in Good Faith

Court practice has developed a rule according to which a taxpayer must ensure that its contractor acts in good faith in terms of its tax compliance practices.

In other words, the deduction of input VAT may be denied to a taxpayer if the taxpayer acted without due care and should have been aware of the tax violations committed by its counterparties. This rule is one of the special implications of the tax anti-avoidance doctrine known as unjustified tax benefit.

Unjustified tax benefit has been established to prevent taxpayers from getting tax benefits (tax exemption, tax deductibility, etc.) when getting such benefits is the primary or sole purpose of the taxpayers’ operations.

This rule is aimed at avoiding tax evasion in the spheres of VAT and profit tax by making VAT and profit tax deductions at one party depending on the good faith of the other, in particular in regards to companies which have been set up only for the purpose of participating in a tax scheme (“fly-by-night companies”, “one-day companies”, “odnodney”).

The Supreme Commercial Court has in a ruling provided a list of circumstances that could indicate a bad faith supplier for tax purposes (Ruling No. 53 of the Plenum of the Supreme Commercial Court of 12 October 2006 “Concerning the Evaluation by  Commercial Courts of the Legitimacy of the Receipt by a Taxpayer of a Tax Benefit”). This list is not exhaustive.

Источник: https://www.awaragroup.com/blog/value-added-tax-vat-in-russia/

What is VAT? — Taxation and Customs Union — European Commission

VAT - Value Added Tax

The Value Added Tax, or VAT, in the European Union is a general, broadly based consumption tax assessed on the value added to goods and services. It applies more or less to all goods and services that are bought and sold for use or consumption in the European Union.

Thus, goods which are sold for export or services which are sold to customers abroad are normally not subject to VAT.

Conversely imports are taxed to keep the system fair for EU producers so that they can compete on equal terms on the European market with suppliers situated outside the Union.

Value added tax is

  • a general tax that applies, in principle, to all commercial activities involving the production and distribution of goods and the provision of services.

     However, if the annual turnover of this person is less than a certain limit (the threshold), which differs according to the Member State, the person does not have to charge VAT on their sales.

  • a consumption tax because it is borne ultimately by the final consumer.

    It is not a charge on businesses.

  • charged as a percentage of price, which means that the actual tax burden is visible at each stage in the production and distribution chain.
  • collected fractionally, via a system of partial payments whereby taxable persons (i.e.

    , VAT-registered businesses) deduct from the VAT they have collected the amount of tax they have paid to other taxable persons on purchases for their business activities. This mechanism ensures that the tax is neutral regardless of how many transactions are involved.

  • paid to the revenue authorities by the seller of the goods, who is the «taxable person», but it is actually paid by the buyer to the seller as part of the price. It is thus an indirect tax.

Why do all EU countries use VAT?

  • At the time when the European Community was created, the original six EU countries were using different forms of indirect taxation, most of which were cascade taxes.

    These were multi-stage taxes which were each levied on the actual value of output at each stage of the productive process, making it impossible to determine the real amount of tax actually included in the final price of a particular product.

    As a consequence, there was always a risk that EU countries would deliberately or accidentally subsidise their exports by overestimating the taxes refundable on exportation.

  • It was evident that if there was ever going to be an efficient, single market in Europe, a neutral and transparent turnover tax system was required which ensured tax neutrality and allowed the exact amount of tax to be rebated at the point of export. As explained in VAT on imports and exports, VAT allows for the certainty that exports there are completely and transparently tax-free.

How is it charged?

The VAT due on any sale is a percentage of the sale price but from this the taxable person is entitled to deduct all the tax already paid at the preceding stage.

Therefore, double taxation is avoided and tax is paid only on the value added at each stage of production and distribution.

In this way, as the final price of the product is equal to the sum of the values added at each preceding stage, the final VAT paid is made up of the sum of the VAT paid at each stage.

Registered VAT traders are given a number and have to show the VAT charged to customers on invoices. In this way, the customer, if he is a registered trader, knows how much he can deduct in turn and the consumer knows how much tax he has paid on the final product. In this way the correct VAT is paid in stages and to a degree the system is self-policing.

Example

Stage 1
A mine sells iron ore to a smelter. The sale is worth €1000 and, if the VAT rate is 20%, the mine charges its customers €1200.

It should pay €200 to the treasury, but as it has bought €240 worth of tools in the same accounting period, including €40 VAT, it is only required to pay €160 (€200 less €40) to the treasury.

The treasury also receives the €40 and now gets €160 making €200 — which is the correct amount of VAT due on the sale of the iron ore.

  • Supply: €1000
  • VAT on supply: €200
  • VAT on purchases: €40
  • Net VAT to be paid: €160

Stage 2
The smelter has paid €200 VAT to the mine and, say, another €20 VAT on other purchases, such as furniture, stationery, etc. So when the smelter sells €2000 worth of steel it charges €2400 including €400 VAT.

The smelter deducts the €220 already paid on his inputs and pays €180 to the treasury.

The treasury receives this €180 from the smelter plus €160 from the mine, plus €40 paid by the supplier of tools to the mine, plus €20 paid by the furniture/stationary supplier to the smelter.

  • Supply: €2000
  • VAT on supply: €400
  • VAT on purchases: €220
  • Net VAT to be paid: €180

€180 (paid by the smelter) + €160 (paid by the mine) + €40 (paid by the supplier to the mine) + €20 (paid by the supplier to the smelter) = €400 or the correct amount of VAT on a sale worth €2000.

VAT rates

EU law only requires that the standard VAT rate must be at least 15% and the reduced rate at least 5% (only for supplies of goods and services referred to in an exhaustive list).

Actual rates applied vary between EU countries and between certain types of products. In addition, certain EU countries have retained other rates for specific products.

The most reliable source of information on current VAT rates for a specified product in a particular EU country is that country's VAT authority. An overview of the different rates applied in all EU countries is provided in the EU information document.

More about VAT rates

What is the Commission’s role in application of the EU VAT system?

The Commission is responsible for ensuring the correct application the VAT Directive.

Each Member State is responsible for the transposition of these provisions into national legislation and their correct application within its territory.

The role of the Commission, as the «Guardian of the Treaties», consists of ensuring that the national legislation and general practice complies with EU Law.

How do the EU countries apply VAT?

EU countries implement common rules set in VAT Directive in their national legislation. The practical application and the administrative practices of each EU country therefore vary.

More about national VAT rules

Can the Commission intervene in specific cases of application of VAT Directive?

The European Commission does not have competence to solve problems of particular taxpayers in their specific cases nor to give an opinion on factual findings.

The Commission may initiate an infringement procedure against a Member State concerned. However, only the Commission and the Member State are considered parties in this procedure to the exclusion of a particular taxpayer. The outcome of such a procedure does not have a direct effect on specific cases.

Therefore, the only way to seek redress in particular cases is to have recourse to the national means of redress – administrative or judicial. You can also submit your case to SOLVIT.

More about complaints

See the detailed information on VAT rules by topic

Источник: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/what-is-vat_en

Все термины
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: